Is Voice over IP niet veel duurder?

Integendeel. De initiële investering is alvast lager dan de conventionele oplossingen. Bovendien heb je met VoIP de flexibiliteit om meerdere providers door elkaar te gebruiken. Bel je bijvoorbeeld veel met Frankrijk, dan kan je specifiek voor dat land de goedkoopste provider gebruiken. Zowel voor nationale als voor internationale gesprekken kan je veel belkosten uitsparen.

Wat is het verschil met Skype?

3CX maakt gebruikt van het open protocol SIP wat betekent dat de kwaliteit van het systeem continu verbetert. Dit geeft ook een veel grotere compatibiliteit en vrije keuze van telefoontoestellen; in tegenstelling tot Skype dat niet compatibel is met andere services of materiaal van concurrenten. U kunt met Skype bovendien ook wel bellen naar het klassieke netwerk, maar ook hier zit je weer vast aan de tarieven die Skype zelf kan bepalen.

Moeten mijn mensen dan gaan bellen via hun PC?

Jouw medewerkers kunnen bellen via hun PC en zelfs via hun smartphone. En deze clients van 3CX zijn helemaal gratis.

Dat wil echter niet zeggen dat je niet ook gebruik kan maken van een vast of draagbaar DECT IP toestel.
Alle vaste telefoontoestellen die de SIP standaard volgen, kunnen worden gebruikt op 3CX.
Ondersteunde merken kunnen zelfs volledig automatisch geconfigureerd (geprovisioneerd) worden via de 3CX management console.

Zelfs klassieke analoge telefoons kunnen gebruikt worden mits het tussenplaatsen van een analoge gateway.

Neem zeker contact op met ons als hierover nog vragen zijn.

Is VoIP altijd bellen via Internet?

Helemaal niet. Je kan perfect gebruik blijven maken van de klassieke analoge of ISDN lijnen.

Anderzijds zijn deze technologieën stilaan aan het uitfaseren (2019). Steeds meer wordt gekozen voor SIP (bellen via internet) omdat dit goedkoper en flexibeler is.

Ook de grote nationale operatoren zijn sinds kort hun klanten aan het overzetten op SIP trunks.

Is het dan wel betrouwbaar, want je hoort er zoveel slechte verhalen over?

VoIP en ook bellen over SIP (internet) is heel betrouwbaar en geeft hogere geluidskwaliteit dan klassieke telefonie. Onder andere daarom en omwille van de kostenbesparing zijn ook de grote telefoonproviders hun analoge en ISDN lijnen aan het vervangen door SIP trunks.

Gezien Fly By Wire ondertussen meer dan 100 klanten heeft die met 3CX en SIP telefonie werken, mag je erop rekenen dat dit een heel betrouwbare oplossing is. Anders waren we er al lang mee gestopt :-)

Maar een PC/server gaat toch veel sneller kapot?

De computer of server waarop uw 3CX centrale wordt geïnstalleerd, wordt weinig belast omdat 3CX weinig vereist van deze machine. Deze gaan gemakkelijk 5 jaar mee.
Daarbij komt dat vele klanten gebruik maken van een virtuele server. Daar beslist het IT departement wanneer nieuwe hardware wordt aangekocht om deze VMs te draaien.

Bijkomend is het herinstalleren van 3CX op een nieuwe machine en het terugplaatsen van een configuratie uit backup heel eenvoudig en snel.

Indien echter uw klassieke logge centrale na een 5-tal jaar een probleem vertoont, moet een technicus ter plaatse komen om hardware te vervangen en dergelijke. Daarbij komt dat deze centrales ook veel duurder zijn in aankoop.
 

Moet ik dan niet ook mijn hele netwerk vervangen?

Helemaal niet.

De 3CX centrale en telefoontoestellen kunnen gewoon in uw bestaand netwerk worden toegevoegd en kunnen zelfs communiceren met 3CX Phone op uw computer.

Vele telefoontoestellen hebben zelfs een interne gigabit switch zodat u maar één netwerkaansluiting in de muur nodig heeft voor zowel uw telefoon als computer.

Ga ik dan ook bellen via Voice over IP?

VoIP staat eigenlijk voor uw intern systeem.
Jouw 3CX centrale, toestellen en soft clients zijn op uw computernetwerk aangesloten en zijn dus effectief 'stem over IP'.

Dat wil daarom niet zeggen dat je ook verplicht moet bellen over internet (SIP).
Je kan perfect blijven bellen over ISDN of analoog.

Moet ik mijn fax inruilen als ik overstap?

Voor zover faxen nog worden gebruikt op vandaag kan je deze toestellen behouden voor inkomende en uitgaande faxen.

Overweeg echter even het volgende.
Is het niet handiger indien inkomende faxen worden afgeleverd als PDF in een gedeelde mailbox?
En wat als je nu eens uitgaande faxen gewoon vanop de computer zou verzenden vanuit Word of vanaf een gescand document?

Wat verandert er voor mij als gebruiker als ik overstap?

Eigenlijk verandert er weinig.

Tegelijk krijg je een hoop extra mogelijkheden die je vroeger niet had. Wil je deze al dan niet gebruiken, dat staat jou uiteraard vrij.

Een leuk voordeel van een 3CX centrale is bijvoorbeeld dat je niet langer een 0 of 9 hoeft te draaien om een buitenlijn te kiezen.
3CX herkent interne nummers. Indien het gevormde nummer niet wordt herkend, zal 3CX zijn 'uitgaande regels' controleren en uw oproep via de gewenste route naar buiten publiceren.
Kan het nog eenvoudiger?